Dank jullie wel voor jullie mooie reacties op onze eerste blog. Dit heeft er toe geleid dat we weer achter de computer zijn gaan zitten om hier een vervolg aan te brouwen. Op een gemiddelde donderdag brouwen we bier, maar vandaag is het 5 mei en vieren we dat we in een vrij land leven. Dat geeft zeker inspiratie en zittend in het zonnetje besloten we de volgende gebeurtenis te delen.
Het is al weer heel wat jaren geleden dat we werden we getipt door een kennis. Hij had onze naam doorgegeven aan een vriendin die bij een groot bureau werkte en haar directeur was op zoek naar een brouwerij die bieren wilde verkopen voor pakketten. “Misschien een leuke opdracht voor jullie?” Nou wij waren (en zijn nog steeds) altijd ook op zoek naar leuke opdrachten, dus TOP! Dankjewel!
Enkele weken later was het zover, we hadden een afspraak en die ochtend kwam er een auto de oprit oprijden waarvan we dachten: “Zullen we een foto maken en deze rond appen om te laten zien hoe goed het gaat met onze brouwerij?”. Een knappe auto zullen we maar zeggen……..
Na ontvangst en kennismaking vroegen we of hij de brouwerij wilde zien, maar daar was geen tijd voor. Direct maar ter zake komen dus. De man runde een bijzonder succesvol bureau en hij was in een paar jaar tijd gegroeid naar meer dan 100 universitair geschoolde medewerkers en nu leek het hem wel een goed idee om alle medewerkers een mooi bierpakket cadeau te doen.
Daarbij wilde hij dan het nuttige met het aangename verenigen. De bieren moesten allemaal voorzien worden van een tekst met de 6 kernwaardes van het bedrijf. Eén kernwaarde per fles. “Kan dat?” Ja hoor geen probleem! Kost wat moeite, maar geld speelde geen rol.
Prima, verder nog iets? “Ja, we willen ook een mooi gelikt doosje er omheen, kan dat?” Zeker, daar hebben we adressen voor. “En een hals etiket?” Euhm…… dat wordt lastiger, maar als u er op staat, dan kan dat ook.
“Oh en ten aanzien van de etiketten, die moeten flink “glossy-er” dan die van jullie, want die vind ik maar amateuristisch”. Okay……. Nou dank je voor de feedback, en laten we eerlijk zijn, over smaak valt niet te twisten, dus dat is ook prima.
Verder nog vragen? “Nou nee, ik zou dan graag een prijsindicatie ontvangen”.
Prima, dan hebben wij eigenlijk nog 1 vraag om de offerte te kunnen maken: “Welke bieren wilt u?”. “Oh,” zegt de man: “die troep die je in het flesje stopt dat, maakt me niet uit, doe maar wat!”
Na een korte stilte van onze kant hebben we de man een hand gegeven en duidelijk gemaakt dat wij een brouwerij runnen vanuit passie en liefde voor het product. Dat wij genieten van de inhoud en niet van de buitenkant (dit geld zowel voor bier als voor alles in het leven). Dat “die troep in het flesje” onze trots is en niet het al dan niet glimmende etiketje.
Daarbij: wij willen het liefst zaken doen met mensen waarin we een duidelijke klik hebben, een “win-win” voelen en als dit mijlenver weg is, dan kun je beter afscheid nemen. Bij deze.
Nu was de man aan de beurt om een (al dan niet bewuste) stilte te laten vallen. Dit had hij nog nooit meegemaakt! Dat hij de deur gewezen werd en dat een klant van hem enkele duizenden euro’s omzet liet schieten…… “Nou eens moet de eerste keer zijn”, was onze reactie.
Al mopperend en verbolgen verliet hij ons terrein en stapte in zijn hele mooie auto.
Wij zijn tot op de dag van vandaag blij dat we de ruimte en vrijheid hebben om onze eigen keuzes te maken. Zittend in een heerlijk 5 mei–zonnetje beseffen we dat dit zowel in het grote als in het kleine zo ontzettend belangrijk is.
Proost!